تنظیم شکوائیه با دادخواست چه تفاوتی دارد؟
نوشته شده توسط : unexer

یکی از مهم ترین تشریفاتی که معمولا برای تنظیم شکایت کیفری مورد استفاده قرار می گیرد ، تهیه و تنظیم شکوائیه یا شکایت نامه است که افراد می توانند با استفاده از آن ، شکایت خود را ثبت و تحویل مقامات صالح قضایی بدهند .

کسی که از وقوع جرم آسیب و صدمه می بیند برای پیگیری جرم و جبران خسارتی که در صورت وقوع یک عمل مجرمانه به او وارد شده است و همچنین اعلام جرم به دادسرا ، دادستان و بازپرس نیاز به طرح یک شکایت کیفری دارد که از طریق ابزاری تحت عنوان شکواییه کیفری انجام خواهد شد .

شکوائیه چیست

همانطور که در دعوای حقوقی برای ثبت دعوی باید برگه دادخواست را پر کرد ، برای ثبت دعوی کیفری نیز باید برگه شکواییه را کامل کرد . در واقع اولین مرحله برای ثبت شکایت کیفری مراجعه به مراجع کیفری و دریافت فرم شکواییه است .

شکواییه یک فرم مخصوص است که قوه قضاییه موظف است آن را تهیه کند تا افراد بتوانند شکایت خود را در آن ثبت نمایند . شکواییه که به آن شکایت نامه هم گفته می شود ، ورقه ای چاپی  است  که مواردی از قبیل نام شاکی ، آدرس و موضوع دعوا در آن نوشته شده است که باید توسط شاکی تکمیل شود .

بنابراین ، شکوائیه در دعاوی کیفری مانند دادخواست در دعاوی حقوقی است . همانطور که برای اقامه یک دعوای حقوقی باید دادخواست داد ، برای ثبت دعوای کیفری نیز باید شکایت نامه تنظیم کرد . البته یک تفاوت مهم در این زمینه وجود دارد و آن این است که دعوای حقوقی تنها با ارائه دادخواست در دادگاه رسیدگی می شود ؛ اما لزومی ندارد شکایت کیفری در برگه شکواییه تنظیم شود بلکه می توان در یک کاغذ معمولی نیز شکایت را برای دعوای کیفری ثبت نمود .

مراحل تنظیم شکوائیه 

با این توضیح که رسیدگی به جرم در آیین دادرسی کیفری در جرایم نامشهود ، در صورتی آغاز می شود که بزه دیده یا شاکی اقدام به شکایت کند اما در جرایم مشهود در صورتی که ضابطان دادگستری نیز شاهد وقوع جرم باشند نیز برای آغاز به رسیدگی کفایت می کند و نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد .

بنابراین ، اولین اقدام برای شکایت کردن توسط اشخاص در دادگاه ها و دادسراها دریافت فرم شکواییه است . از این رو در این مقاله به بررسی اینکه شکواییه یا شکایت نامه چیست و نحوه تنظیم شکواییه یا شکایت نامه می پردازیم . 

 

تفاوت تنظیم دادخواست و شکوائیه

دادخواست مربوط به دعاوی حقوقی و شکوائیه مربوط به دعاوی کیفری است. در شکوائیه فرد شاکی خواهان مجازات برای مشتکی عنه است، اما در دادخواست حقوقی، خواهان به دنبال الزام خوانده به انجام تکلیف است.

پس از تنظیم شکوائیه کیفری و ثبت آن ابتدا در دادسرا مطرح و بررسی و سپس در صورت صدور قرار مجرمیت به دادگاه ارجاع می‌شود. اما دادخواست حقوقی بسته به میزان خواسته و نوع آن مستقیما به دادگاه و یا شورای حل اختلاف می‌رود.

میزان تمبر مالیاتی دعاوی کیفری به صورت ثابت ۲۰۰۰ تومان است. در صورتی که تمبر مالیاتی دعاوی مالی بسته به میزان خواسته متغیر و یک و نیم هزارم مبلغ خواسته است.

برای دعوت متهم و یا مشتکی عنه به دادسرا و یا دادگاه از احضاریه و برای دعوت از خوانده از برگه اخطاریه استفاده می‌شود.

در تنظیم دادخواست حقوقی، چنانچه خوانده مجهول المکان باشد، دادگاه سه بار دستور نشر آگهی در روزنامه کثیر الانتشار و یا روزنامه رسمی برای حضور خوانده در دادگاه را می‌دهد، و پس از آن در صورت عدم حضور خوانده، حکم غیابی صادر می‌شود.

 

شما با اپلیکیشن حقوقی شهرداد و مشاوره آنلاین با گروه وکلای آنلاین ما می توانید در هر زمینه ای یک دادخواست شکوائیه تنظیم نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: